Serwis klimatyzacji samochodowej: wszystko, co musisz wiedzieć
Zadbaj o układ klimatyzacji w swoim samochodzie
Klimatyzacja samochodowa to funkcja, która na chwilę obecną jest standardem w każdym aucie, aczkolwiek kilkanaście lat wstecz była tylko i wyłącznie luksusem w pojazdach marek premium. Jednak możesz nie zdawać sobie sprawy, że klimatyzacja wymaga regularnej konserwacji i serwisowi, tak jak reszta pojazdu. W rzeczywistości możesz nawet nie wiedzieć, jak to działa.
Jak działa klimatyzacja w samochodzie?
Układ klimatyzacji w samochodzie działa poprzez manipulowanie czynnikiem chłodniczym między stanem ciekłym a gazowym. Gdy zmienia się stan czynnika chłodniczego, pochłania on ciepło i wilgoć z pojazdu i umożliwia systemowi wydzielanie chłodnego, suchego powietrza.
Aby zmienić stan czynnika chłodniczego ze stanu ciekłego na gazowy, system klimatyzacji steruje ciśnieniem i temperaturą.
Czynniki chłodnicze układu klimatyzacji
W przeszłości samochodowe systemy klimatyzacji wykorzystywały R-12 jako czynnik chłodniczy. R-12 (inaczej Freon) to bardzo skuteczny czynnik chłodniczy na bazie CFC (chlorofluorowęglowodoru), który nie jest łatwopalny i nie jest trujący dla ludzi. Pod koniec lat 80. naukowcy odkryli, że powszechne stosowanie R-12 uszkadza warstwę ozonową Ziemi.
Producenci przeszli na R-134a w połowie lat 90. R-134a jest czynnikiem stosowanym w samochodach, produkowanych do 2017 roku (1,1,1,2-Tetrafluoroetan), który nie ma właściwości niszczenia ozonu jak R-12/Freon. Z uwagi na przepisy dotyczące ochrony klimatu jego zastosowanie będzie stopniowo ograniczane na rzecz innych czynników chłodniczych.
Najnowszym czynnikiem chłodniczym jest R-1234yf, który wytwarza mniej gazów cieplarnianych. w samochodach, produkowanych od 2017 roku (2,3,3,3-tetrafluoropropen). Środek zastosowany ze względu na ekologię. Kilkakrotnie droższy od R134a i skrajnie łatwopalny. Instalacje klimatyzacji, korzystające z R1234yf, pracują pod wyższym ciśnieniem.
Oto budowa układu klimatyzacji w samochodzie i działanie poszczególnych elementów
1. Kompresor klimatyzacji, sprężarka klimatyzacji
-
Jednostka odpowiedzialna za obieg czynnika chłodniczego oddzielająca stronę niskiego ciśnienia od strony wysokiego ciśnienia
-
Pobiera gaz o niskim ciśnieniu i spręża go do gazu o wysokiej temperaturze/wysokim ciśnieniu
-
Zamontowany z przodu silnika i napędzany paskiem wieloklinowym,posiada sprzęgło elektromagnetyczne, które załącza i rozłącza kompresor.
-
Spręża czynnik do wysokiego ciśnienia max 17 barów, następnie przewodem wysokiego ciśnienia przekazuje do skraplacza
2. Skraplacz (chłodnica klimatyzacji)
-
Jest zamontowany zazwyczaj razem z zespołem chłodnic układu chłodzenia silnika, podobnie jak chłodnica wykorzystuje wymuszony obieg powietrza oraz wentylator z silnikiem elektrycznym
-
Obniża temperaturę czynnika chłodniczego do ok 50 st. C przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego ciśnienia
-
Czynnik chłodniczy przechodzi ze stanu gazowego w stan ciekły w miarę ochładzania, następnie czynnik trafia do filtra- osuszacza klimatyzacji
3.Osuszacz
-
Usuwa cząstki wilgoci z czynnika chłodniczego za pomocą osuszacza (środka osuszającego)
-
Chroni metalowe części układu klimatyzacji przed korozja
-
Ma pewne właściwości filtrowania systemu
-
Montowany po stronie wysokiego ciśnienia systemu, pomiędzy skraplaczem a zaworem rozprężnym
4.Zawór rozprężający lub dysza rozprężna
-
Obniża ciśnienie czynnika chłodniczego do 2 barów
-
Obniża temperaturę czynnika chłodniczego -2 do -4 st C
-
Czynnik chłodniczy po opuszczeniu zawory jest nadal w postaci płynnej
-
Montowany po stronie wysokiego ciśnienia systemu, pomiędzy osuszaczem a parownikiem
5.Parownik klimatyzacji
-
Czynnik chłodniczy powraca do stanu gazowego w parowniku, powodując efekt chłodzenia temperatura do 11 st.C, ciśnienie do 2,5 bara
-
Powietrze, przepływając przez parownik za pomocą wentylatora nawiewu ochładza się. Na parowniku skrapla się woda, która spływa przez odpływ pod samochód
-
Jedyny element montowany w kabinie pasażerskiej, za deską rozdzielczą
-
Następnie czynnik odprowadzany jest do sprężarki klimatyzacji
W skład układu klimatyzacji wchodzą jeszcze:
-
Panel sterowania.
-
Bezpieczniki.
-
Czujniki.
-
Elementy wspólne z układem wentylacji: kanały wlotowe, filtr kabinowy, kratki nawiewów.
Czy klimatyzacja samochodowa wymaga serwisowania?
Ogólną zasadą jest, że klimatyzacja pojazdu powinna być serwisowana co dwa lata. Powodem tego jest fakt, że z układu klimatyzacji co roku ubywa od 10 do 15% czynnika co wpływa na niską skuteczność, ponadto oprócz kilkuset gramów samego czynnika chłodzącego w układzie krąży kilkadziesiąt gramów oleju smarującego sam kompresor.
Podczas serwisu klimatyzacji sprawdza się również szczelność instalacji, warto jest również wymienić osuszacz, który poza swoimi głównymi funkcjami jest również filtrem całego układu.
Serwis klimatyzacji to również dobry moment na usunięcie wszelkich zanieczyszczeń i odkażenia cały systemu. Jest to zalecane, ponieważ elementy systemu klimatyzacji narażone na wilgoć (parownik) są siedliskiem bakterii, grzybów i wirusów co z kolei prowadzi do powstawania nieprzyjemnych zapachów i ma bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka.
Serwis klimatyzacji jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu oraz do wydłużenia jego żywotności.
Cennik:
-
Serwis klimatyzacji R134a -300 zł ( w cenie do 300g czynnika )
-
Serwis klimatyzacji R1234YF – 369 zł ( w cenie do 200g czynnika )
-
Czynnik R134a – 30 zł / 100g
-
Czynnik 1234YF – 80 zł / 100g
-
Sprawdzanie szczelności układu wodór + azot – 184,50 zł
-
Dezynfekcja, odgrzybianie chemiczne środkiem TUNAP – 150 zł
-
Ozonowanie – 50 zł
W cenie serwisu klimatyzacji zawarte jest:
-
opróżnienie układu klimatyzacji z czynnika i starego oleju
-
sprawdzenie szczelności układu metodą próżniową
-
usunięcie wilgoci z układu
-
napełnienie układu klimatyzacji zgodnie z wartością podaną przez producenta
-
wprowadzenie oleju (PAG,POE) do układu klimatyzacji wraz z dodatkiem kontrastu UV
-
weryfikacja poprawności pracy układu za pomocą mierników zegarowych
-
sprawdzenie wydajności chłodzenia – temperatura schłodzonego powietrza
-
ozonowanie
Serwis klimatyzacji wykonujemy urządzeniami klasy premium firmy Bosch wyposażonymi w bardzo precyzyjną technikę pomiarową oraz funkcje Deep Recovery ze skutecznością odzysku do 99% gwarantującą profesjonalną i ekonomiczną obsługę klimatyzacji.
Dezynfekcja, odgrzybianie klimatyzacji (parownika)
Wykonujemy metodą chemiczną najnowocześniejszymi preparatami niemieckiej firmy TUNAP.
Płyn ten jest bezpieczny dla parownika układu klimatyzacji. Technologia specjalnie skonstruowanej lancy natryskowej, pozwala na bezpieczne dotarcie do parownika układu, a płyn pod wysokim ciśnieniem, wydobywający się z dysz lancy w postaci „grzebienia, wachlarza”, czyści na wskroś parownik, nie uszkadzając jego konstrukcji.
Jest to nowoczesny, bezaldehydowy preparat do czyszczenia klimatyzacji kompleksowo zwalcza nieprzyjemne zapachy powstające z biegiem czasu na skutek gromadzenia się bakterii i grzybów. Preparat posiada atest PZH.